Minda Bawah Sedar

·

minda terbahagi kepada 4 bahagian:

1.Otak kiri Atas,

2.Otak kiri Bawah,

3.Otak kanan atas

4.Otak Kanan bawah.


otak kiri berperanan menganalisa data berkaitan Logik, Matematik, Prosedur, Realiti.Otak Kiri Bawah disebut Otak Optimis berfungsi sebagai menganalisa data berkaitan Ego, Planing, Keinginan, Kemahuan.


otak kanan pula memproses macam keindahan, seni, rasa, dan segala sesuatu yang tidak lagi bersifat verbal.

walaubagaimanapun,masih banyak kemampuan yang masih belum digunakan.Ahli kaji minda sendir mengatakan bahawa manusia hanya menggunakan 12% sahaja dari kempuan minda mereka.yang selebihnya dibiarkan begitu sahaja tanpa digunakan..Antara pikiran sadar dan bawah sadar dibatasi sebuah garis filter yang disebut dengan reticular acti-vating system ( RAS ) bertujuan untuk memgimbangi seseorang itu berada di dalam situasi sedar dan sentiasa waras. Mungkin sesetengah diantara kita menganggap bahawa minda bawah sedar hanya untuk simpanan pengalaman hidup atau cirta diri seseorang. tahukah anda yang minda bawah sedar boleh melakukan kerja lebih dari itu.Kekuatan pikiran bawah sadar dapat dimanfaatkan untuk mencapai tujuan tiga sampai tujuh kali lebih cepat.Petua bagi penggunaan minda adalah ringkas sahaja. semakin anda berada dalam ondisi yang tenang,semakin kuat minda anda memproses maklumat.semakin anda melatih otak anda memproses kedua bahagian otak anda maka semakin kuatlah otak anda bekerja.

sebagai contoh, ada sesetengah pelajar yang menggukan kanan tangan untuk menulis dan ada sesetengah peelajar menggunakan tangan kiri untuk menulis..bagi mereka yang menggukana tangan kanan untuk menulis, mereka lebih cenderung mengaktifkan otak sebelah kiri manakal bagi mereka yang menggunakan tangan kiri untuk menulis, mereka cenderung mengaktifkan otak sebelah kanan.itu jika anda menulis..berbeza dengan membaca.untuk melatih otak kanan dan kiri, salah satu caranya adalah dengan cara anda membaca al-quran..setiap ayat didalam al-quran bermula dari sebelah kanan. maka otak kanan mula beberja, walaupun aktiviti membaca adalah menggunakan otak kiri. Apabila anda membaca Alquran anda akan menggunakan emosi dan perasaan. Kerana perasaan menghormati Quran dan mengagungkanya sudah tertanam dalam minda orang-orang muslim. Ini juga akan membuat perbezaan kerja otak kiri dan otak kanan.Apabila anda membaca terjemahan pula anda akan mengaktifkan otak kiri anda. Kerana tulisan adalah tulisan yang bermula dari arah sebelah kiri, maka sewajarnyalah otak kiri lebih bekerja dari otak kanan. Lakukan latihan ini setiap hari, insyaallah fikiran anda dan otak anda akan menjadi seimbang. Latihan ini akan menghilangkan penyakit nyanyok dan lupa. Membantu memori fikiran bekerja dengan lebih tajam.

anda mesti ingat, ketenangan adalah suatu perkara yang penting, jika nada mengahdapi sesuatu keadaan yang membelohkan anda menjadi tidak tenang, cuba tarik nafas melalui hidung dan hembuskan secara perlahan-lahan melalui mulut sambil berselawat ..insyaallah ketenangan anda akan perolehi..salah satu cara yang anda boleh latih untuk mendapatkan ketenangan adalah dengan menggerakkan tubuh anda kekiri dan kanan tanpa berfikir apap-apa.tidak dinafikan gangguan fikiran akan datang, sabar dan teruskan latihan..insyaallah, jika anda sentiasa melatihnya anda akan berada dalam ketenangan.untuk mengetahui anda berada dalam keadaan minda bawah sedar,anda boleh pastikan dengan cara anda masih dalam keadaan sedar, tetapi seolah-olah anda tidur-tidur ayam.tetapi bukan dibuat-buat..disinilah anda mula memasiki wilayah minda bawah sedar dan anda boleh memberi saranan yang positif pada minda anda..

harus diingat, minda bawah sedar tidak tahu adakah sesuatu yang anda set itu perkara baik atau buruk.minda bawah sedar hanya menerima dan memproses maklumat yang diterima sahaja.jadi anda harus berhati-hati dalam menggunakan minda bawah sedar.
antara gagasan yang anda boleh gunakan untuk memasuki minda bawah sedar adalah seperti " aku berada dalam keadaan rileks, semakin rileks dan semakin rileks...apabila aku berzikir Allah,Allah,Allah ,aku semakin rileks seratus kali gamda lebih rileks dari sebelumnya..(teruskan zikir anda untuk seketika)..selepas itu anda boleh menggunakan gagasan seperti "aku menuju kedalam diriku yang dalam,makin dalam,semakin dalam dan semakin dalam, apabila aku berzikir Allah,Allah,Allah, aku menuju kedalam diriku yang lebih dalam dari keadaan sebelumnya.(teruskan zikir anda sampai anda terasa seperti mengantuk sehinggalah anda terasa minda anda tidak mampu berfikir, jaga diri anda jangan sampai tertidur).apabila anda sudah sampai tahap yang sudah nyatakan tadi anda boleh set minda anda dengan gagasan yang positif seperti "apabila aku bangun,tubuhku semakin sihat,semakin sihat,dan semakin sihat"(bergantung pada apa yang ingin anda sarankan pada minda anda..)

ini adalah merupakan salah satu cara untuk menghypnosis diri anda sendiri bagi tujuan kebaikan dan memajukan diri anda.


ShoutMix chat widget

Masa